Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح جاودانه و مقدسی که بر فضای دراماتیک و ساختار نمایشی برخی حوادث و پدیده‌های دینی به ویژه قصه کربلا و عاشورا حاکم است به استحکام این خاطرات دامن می‌زند. چنانکه هنوز از تماشایشان متأثر می‌شویم و این پیام را می‌دهد که بیننده به این مفاهیم نیاز دارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امسال محرم با کرونا همراه شد و این تداخل، شکل و شیوه‌های ویژه خود را برای عزاداری‌های آفرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال «شب دهم» هم در سالی که پخش شد به نوع دیگری در یک وضعیت بینامتنی یا بینامناسبتی قرار داشت. آن سال محرم و نوروز با هم مقارن شده بودند و تلویزیون درصدد بود تا سریالی بسازد که هم به حال و هوای محرم بخورد و هم به نوروز٫ اولین کسی که دست به کار شد، «حسن فتحی» به همراه تهیه‌کننده همیشگی آثارش«حسن بشکوفه» بودند. آنها طرحی ارائه کردند با درامی عاشقانه درباره عشق جوانی لوطی مسلک به نام حیدر به دختری اشراف‌زاده از خاندان قاجار. 

بعد از نگاهی به "مختارنامه" با 10 سال در پخش، نگاهی به سریال "شب دهم" داریم؛ سریالی که هنوز هم جزو ماندگارترین سریال‌های محرمی است که در حافظه مردم ثبت شده! انتخاب این سریال از سوی شبکه‌های تلویزیونی مثل آی‌فیلم برای بازپخش در محرم امسال که به دلیل شرایط ویژه کرونا که مردم بیشتر در خانه‌های خود سوگواری بودند، بسیار هوشمندانه بود.  «شب دهم»، روایت پیوند عشق زمینی باعشق آسمانی ذیل باورهای عاشورایی بود. شب دهم، روایت خانواده‌ای قجری بود که اواخر سال‌های حکومت رضاخانی، دست شسته از همه حوادث بیرون خانه، خلوت گزیده و ‌به خاطرات ایام اقتدار قجر دلخوش کرده‌اند.

در واقع قهرمان اصلی داستان، ‌‌حیدر خوش‌مرام، از لوطی‌های یکی از محلات تهران قدیم است که دلباخته یکی از شاهزاده‌های قجری می‌شود. دختر شرط ازدواج را اجرای ده شب تعزیه در زمان ممنوعیتی که از سوی رضاخان برای اجرای مراسم مذهبی معمول داشتند، قرار داده. حیدر به اتفاق دوستانش برای اجرای این خواسته همت می‌گمارد که در نهایت به دلیل ایستادگی در برابر سرکوب حکومت که به دلیل تحول درونی حیدر در نتیجه اجرای تعزیه ایجاد شد، به شهادت می‌رسد و سرنوشتی عاشورایی پیدا می‌کند.این سریال به عنوان بهترین اثر عاشورایی در حوزه فیلم و سینما برگزیده شد.

تعزیه در نهایت به تجربه تزکیه حیدر خوش‌مرام بدل می‌شود و او مرادش را نه در معشوق زمینی که در عشقی آسمانی و جاودان می‌یابد. این تحول ایدئولوژیک و اخلاقی البته باورپذیر است. چرا که منطق تحول پشتوانه آن است. تعزیه‌ای که به تزکیه بدل می شود و یک موقعیت عالی را برای حیدر به تجربه فرصتی متعالی‌تر بدل می‌کند.

عنصر تعزیه در سریال شب دهم، علاوه بر موقعیت دراماتیکی که دارد و در خدمت قصه است؛ دارای کارکرد در دو ساحت سیاسی و تربیتی است که البته در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار دارند. حیدر و نوچه‌هایش در فرآیند برگزاری تعزیه به یک خودآگاهی سیاسی نسبت به شرایط جامعه خود می‌رسند و به واسطه تزکیه‌ای که از آشنایی و تجربه عملی عزاداری بویژه صیانت و حمیت در اجرای تعزیه به دست می‌آورند، دچار تحول اخلاقی می‌شوند. این تحول در قهرمان اصلی داستان حیدر که حسین یاری نقش آن را ایفا کرده بود، رسیدن از عشق زمینی به یک عشق معنوی و آسمانی است.

موقعیت تعزیه در شب دهم را به شکل تلویحی می‌توان با برگزاری نمایش در هملت شکسپیر قیاس کرد. هر چند این مقایسه به معنی رابطه این همانی میان آنها نیست. در نمایشنامه شکسپیر، هملت برای این‌که شکش درباره رابطه قتل پدر و ازدواج عمویش با مادرش به یقین تبدیل شود، در شب عروسی آن‌ها نمایشی را ترتیب می‌دهد که نقشه قتل پدرش توسط عمویش را نشان می‌دهد تا از طریق واکنش فرافکنی عمو نسبت به این نمایش هملت بتواند از تردید خود رهایی یابد.

به نوعی اجرای تعزیه در شب دهم، چنین موقعیتی پیدا می‌کند و حکومت از این می‌ترسد تا مردم با تماشای تعزیه با آن همذات پنداری کنند و شرایط حاکمیت موجود را با آن بسنجد و در نتیجه علیه حکومت به پا خیزند.  شب دهم یک نوستالژی مذهبی است که مثل اکثر آثار کارگردانش، عشق را به تاریخ و عقیده پیوند زده و جان را به ایمان که شعاری نیست، بلکه شعوری اخلاقی را در خود پرورانده است. شعوری که با شوق جان درمی‌آمیزد و بر جان مخاطب می‌نشیند. یک صیرورت اخلاقی که پای در زمین دارد و سر به آسمان می نهد؛ که «بر آستان جانان گر سر توان نهادن، گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد».

سریال «شب دهم» همچون یک خطابه تأثیرگذار محرمی بسیاری از مخاطبان را تحت تأثیر خود قرار دهد و به نوعی فتح باب ساخت سریال‌های محرمی شد و ثابت کرد که یکی از ابزارهای تبلیغ و تبین فلسفه عاشورا و گفتمان حسینی، هنر نمایش است. عاشورا و سیر حوادث کربلا یک قصه حماسی و تراژدیک است که عناصر داستانی لازم برای طرح و تولید یک اثر نمایشی را دارد. وجود قهرمان و ضدقهرمان، فراز و فرودهای قصه، شکست و پیروزی، گفتارها و دیالوگ های قدرتمند و لوکیشن و موقعیت مندی داستان و... مؤلفه‌هایی‌اند که در یک چیدمان داستانی به آفرینش یک اثر ماندگار کمک می‌کنند.

روح جاودانه و مقدسی که بر فضای دراماتیک و ساختار نمایشی برخی حوادث و پدیده‌های دینی به ویژه قصه کربلا و عاشورا حاکم است  به استحکام این خاطرات و تداوم لذت های آن دامن می زند. چنانکه هنوز از تماشای روز واقعه در سینما و شب دهم در تلویزیون متأثر می‌شویم و این شب‌ها بار دیگر تلویزیون از صندوقچه آرشیوها و نوستالژی‌هایش از "شب دهم"، "پریدخت"، "یه تیکه زمین"، "سفرسبز" و حتی "مختارنامه" بهره برده است. 

در این رابطه با محمود پاک‌نیت هم‌کلام شدیم که او به تمرکز بر فیلمنامه و ساخت سریال‌های تلویزیون تأکید کرد که اگر سریال‌هایی مثل "شب دهم"، "پدرسالار" و "یوسف پیامبر" ماندگار شدند به دلیل تمرکز بر فیلمنامه و مراحل فیلمبرداری‌شان بود؛ او در این گفت‌وگو به خبرنگارخبرگزاری تسنیم،  گفت: من همیشه دوست داشته و دارم در کارهایی ایفای نقش کنم که فیلمنامه‌های قدرتمندی داشته باشند و با تمرکز بر شخصیت‌پردازی و مراحل تصویربرداری، ساخته شوند. من هیچ‌وقت موافق کارهای عجله‌ای و شتاب‌زده نیستم. 

پاک‌نیت خاطرنشان کرد: مردم با کارهایی ارتباط می‌گیرند که محتوایی برایشان داشته باشد. نباید کارها را به سرعت و به شکل آنتن پرکردن، آماده پخش کنیم؛ سریالی ماندگار می‌شود که از طراحی و نگارش تا کارگردانی، بازیگری و تولید همه‌چیز درست و مناسبت و اصولی کنار هم قرار بگیرند. باید کارها با پیش‌تولید مناسبی و اندیشه و تعمیق و تمرکز، وارد مرحله تولید و حتی بعد از تولید هم این فرآیند را در تدوین و به آنتن رساندن رعایت کنیم تا کارها ماندگار شوند. 

بازیگر نقش سرهنگ مبرز در سریال "شب دهم" اعتقاد دارد اگر این کارها در تاریخ تلویزیون ماندگار شدند و هنوز مخاطب با آن‌ها ارتباط می‌گیرد، فیلمنامه‌شان را تکمیل می‌کردند، پیش‌تولید چند ماهه‌ای داشتند و با سرعتی که امروز سریال‌ها ساخته می‌شدند هیچ‌وقت ساخته نشدند. 

 

پرویز فلاحی‌پور بازیگر نقش یاور درباره بخش تعزیه سریال گفته بود که خیلی در دوران کودکی به تعزیه علاقه داشتم و تعزیه زیاد دیده بودم. تعزیه‌خوان‌هایی که در "شب دهم" بودند جزو افراد شاخص و حرفه‌ای این کار بودند. شاید کسی آن‌ها را نمی‌شناخت اما با این کار شناخته شدند. وقتی فهمیدم که قرار است نقش شمر را در تعزیه داشته باشم، در این باره تحقیق کردم. برای این نقش تحقیقات میدانی کرده بودم؛ تعزیه‌هایی که در دوران کودکی هم دیده بودم به کارم کمک کرد.

پخش داستان حضرت عباس(ع) از تلویزیوننماز ظهر عاشورا در شبکه های استانی تلویزیون/ 160 ویژه برنامه در تاسوعا و عاشوراگزارش تسنیم از پشت صحنه سریال اربعینی تلویزیون| رقبای عشقی "نجلا" که یکی نقش شمر و دیگری حُرّ را دوست دارد/ "عبد" و "عطا" در آرزوی کربلا

انتهای پیام/
 

R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط بازیگران سینما و تلویزیون ایران موکب تسنیم ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون بیشتر بخوانید... پشت صحنه‌ای با صدای خوشِ دوران جنگ/ مداحی که نوحه‌هایش را از شعرهای "حسین پناهی" برمی‌داشت حرمله‌ای که می‌گوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم "فصل مینا" سریال رمضانی می‌شود؟/ بازیگران "آهنج" را بشناسید قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... پشت صحنه‌ای با صدای خوشِ دوران جنگ/ مداحی که نوحه‌هایش را از شعرهای "حسین پناهی" برمی‌داشت حرمله‌ای که می‌گوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم "فصل مینا" سریال رمضانی می‌شود؟/ بازیگران "آهنج" را بشناسید واژه های کاربردی مرتبط بازیگران سینما و تلویزیون ایران موکب تسنیم ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ روضه‌خوانی رهبر انقلاب برای حضرت علی‌اکبر(ع) ۲ گزارش خبرگزاری فرانسه از آیین عزاداری در ایران ۳ وقتی "حاج قاسم" روضه می‌خواند/ روایت "شهید سلیمانی" از رؤیای صادقانه شهیدی و ملاقاتش با امام حسین(ع) ۴ استیفن کینگ فیلمنامه سریال آخرالزمانی و کرونایی خود را می‌نویسد ۵ نگاهی به زندگی تنها پیامبر زن ۶ مرتضی طاهری: مداح نباید نسبت به مسائل روز جهان اسلام بی‌تفاوت باشد/ کویتی‌پور را مداح نمی‌دانم ۷ گفتگوی تسنیم با پیرغلام امام حسین(ع)؛ نوکران حضرت اباعبدالله(ع) اخلاص را شرط اصلی خدمت در این آستان بدانند ۸ حرمله‌ای که می‌گوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی مرتضی طاهری: مداح نباید نسبت به مسائل روز جهان اسلام بی‌تفاوت باشد/ کویتی‌پور را مداح نمی‌دانم حرمله‌ای که می‌گوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم با کاروان حسینی تا اربعین| جان من برای شهادت شتاب گرفته است روضه‌خوانی رهبر انقلاب برای حضرت علی‌اکبر(ع) مهمترین اخبار تسنیم همتی: افزایش‌ موقتی نرخ تورم کنترل شد/ تحریم‌ها نفس پایانی را می‌کشد آمریکا ۴ نفر را به صادرات قطعات هواپیما به ایران متهم کرد نمکی: کاش ابزاری فراتر از خواهش و التماس داشتم تا به دلیل ترددهای بی‌‌رویه مضطرب نمی‌‌شدم جهاد اسلامی: هرگز فرصت تغییر قواعد درگیری را به دشمن نخواهیم داد/ قادر به شلیک هزاران موشک در روز هستیم وال‌استریت ژورنال: آمریکا یک سوم نیروهایش را از عراق خارج می‌کند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران موکب تسنیم ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران موکب تسنیم ماه محرم سریال ایرانی رسانه ملی تلویزیون انوش معظمی سریال ها شب دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۲۱۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت

به گزارش پارس نیوز ، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایش‌خانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیه‌کنندگان این‌طور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب می‌خورد.

او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان می‌داند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریال‌ها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعه‌ها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه می‌رسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت می‌رسند.

حتی یکی از تهیه‌کنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقه‌ای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانه‌زنی‌ها به سمتِ‌سریال‌های زیرخاکی و نون‌خ آمد. حتی برخی این‌طور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشی‌ای خاص را به جان خریده است.

مهدی فرجی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجه‌های دیگر سریال‌های معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریال‌هایش این کار را ساختیم.

وی افزود: می‌گویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نون‌خ» اول هم می‌گفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد می‌گیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم می‌گویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت می‌کند. او برای «نون‌خ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایش‌خانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقه‌مند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را می‌بینند.

فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نون‌خ‌5» پایان مجموعه‌های «نون‌خ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت:‌ نمی‌دانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیت‌های داستانی برای «نون‌خ6» پیدا می‌شود.

فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریال‌های دنباله‌دار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریال‌هایی که چند فصله‌اند و به صورت سری ساخته می‌شوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد می‌کند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریال‌ها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب می‌تواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.

او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌های تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون می‌بینند، افزود: من گاهی احساس می‌کنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقام‌اند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر می‌کند. در ارتباطاتی که با مردم داریم می‌بینیم مخاطبان ما را به واسطه «نون‌خ» می‌شناسند و چقدر این سریال را دنبال کرده‌اند؛ به این باور می‌رسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریال‌هایش هستند.

فرجی که گفته می‌شود قرار است یک سریال در نمایش‌خانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال می‌کند که به جایی برسد.

دیگر خبرها

  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • رخنه به قلب دشمن
  • بیوگرافی و اسامی بازیگران سریال خاله خانم
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس