Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@06:29:21 GMT

«یاور»؛ کپی برابر اصلِ «ستایش»

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۷۸۴۲

«یاور»؛ کپی برابر اصلِ «ستایش»

ایسنا/خراسان رضوی سریال تلویزیونی «یاور» که این شب‌ها از شبکه سه سیما در حال پخش است، شباهت‌های بسیاری به سریال «ستایش» دارد و همگان را به یاد این سریال محبوب می‌اندازد.

سریال تلویزیونی «یاور» که از بین کاندیداهای سریال‌های رمضانی به عنوان گزینه ماه رمضان امسال شبکه سه سیما انتخاب شده است، در نگاه اول و با توجه به نام عوامل و شخصیت‌های سریال، شباهت‌هایی به سریال «ستایش» را نشان می‌دهد و هرچقدر که سریال جلوتر می‌رود شباهت‌ها بیش‌ از حد می‌شود؛ شباهت‌هایی که به مخاطب تلقین می‌کند که با کپی‌ سریال «ستایش» روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کپی‌برداری‌هایی که شاید به دلیل موفقیت «ستایش» و برای جلب توجه مخاطبان آن سریال، توسط تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده مشترک این دو سریال صورت گرفته شده است که هم می‌تواند منجر به موفقیت «یاور» شده و باعث شود که این سریال مخاطبان خود را پیدا کند و هم می‌تواند به پاشنه آشیلی برای سریال بدل شود.

مجموعه تلویزیونی «یاور» که این شب‌ها در حال پخش است، به کارگردانی مشترک سعید سلطانی و اصغر نعیمی، تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب و نویسندگی سعید مطلبی ساخته شده است. از جمله بازیگران این سریال می‌توان به داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، مهوش افشارپناه، زهرا سعیدی و شبنم فرشادجو اشاره کرد.

شاید بزرگترین شباهتی که میان سریال‌های «یاور» و «ستایش» کاملاً مشهود است، شباهت کاراکتر «حشمت فردوس» با «یاور چلویی» است. کارکترهایی که داریوش ارجمند بازیگر هر دوی آن‌ها بوده است. از نحوه حرف زدن و لحن و تلفظ دیالوگ‌ها گرفته تا حرکات بدن و نحوه برخورد یاور چلویی با اطرافیانش؛ گویی که مخاطب کاملاً با حشمت فردوس روبه‌رو است. البته حشمت فردوس که حجم موی سر و صورتش تغییر کرده است و به اصطلاح گریم متفاوتی دارد.

شخصیت یاور چلویی در سریال «یاور» صاحب یک رستوران است و فرزندش نیز در رستوران برای او کار می‌کند، اما او فرزند خود را آنقدر لایق نمی‌داند تا پس از خود، اداره امور رستوران را به او بسپارد. نحوه رفتار او با فرزند خود که «جمال» نام دارد، دقیقاً مخاطب را به یاد رفتارهای حشمت فردوس با شخصیت «صابر» در سریال «ستایش» می‌اندازد، مخصوصاً هنگامی که شخصیت «جمال» بدون اطلاع خانواده و پدرش همسر دوم اختیار کرده است.

همچنین شخصیت «یاور» نوه‌ای دارد که در دانشگاه درس حقوق می‌خواند و یاور او را تنها فرد لایقی می‌داند که می‌تواند میراث خود را به او بسپارد، او را بیش از همه در دنیا دوست دارد و در اغلب اوقات همراه اوست و پیش دوستان و همکارانش از او تعریف و تمجید می‌کند. این موارد نیز مخاطب را به یاد شخصیت‌های «نازگل» و «محمد» که نوه‌های حشمت فردوس در سریال ستایش بودند، می‌اندازد.

از دیگر مواردی که مخاطب را به یاد سریال ستایش می‌اندازد، بازی امید علیمردانی، بازیگر کوتاه قامتی است که در رستوران یاور چلویی کار می‌کند که مانند آن شخصیتی است که در میدان میوه و تره‌بار در غرفه حشمت فردوس کار می‌کرد.

در کنار تمام این شباهت‌ها و اشتراکاتی که بین دو سریال ستایش و یاور وجود دارد، شباهت موزیک تیتراژ این سریال به آثار مشترک محسن چاوشی و سینا سرلک نیز طی چند روز اخیر مورد انتقاد خبرنگاران حوزه موسیقی و فعالان فضای مجازی قرار گرفته است‌ و دقیقاً مشخص نیست که دلیل این اندازه تقلید و الگوبرداری چیست؟ آیا این شباهت‌ها به شکل عمدی اتفاق افتاده و یا به صورت سهوی بوده است و چه فکری پشت آن قرار دارد؟

البته این موضوع در حالی است که برخی عوامل و بازیگران این سریال اظهار کرده‌اند که سریال یاور و شخصیت‌هایش شباهتی به سریال‌های دیگر ندارد.

یادداشت از محمدرضا صبوریان، خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان رضوی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ماه رمضان سریال یاور سريال ستايش حشمت فردوس سریال ماه رمضان يادداشت حشمت فردوس شباهت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۷۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود

ایسنا/مازندران جلسه نقد و بررسی کتاب «لبخندی که گم شد» اثر فاطمه قنبری با موضوع زندگی و شهادت شهید «سید جواد اسدی» از شهدای مدافع حرم در سالن اجتماعات کتابخانه ابن‌شهرآشوب ساری برگزار شد.

شهدا الگوهای نوجوانان و جوانان ما هستند

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی ساری شامگاه ۱۸ اردیبهشت در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های متنوع کتابخانه‌های استان گفت: این بار توفیق پژوهش و نگارش زندگی شهدای مدافع حرم نصیب ما شد.

علیزاده با بیان این که هر ارگان فعال در این حوزه باید در راستای ارزش‌گذاری برای این اثر گام بردارد، اظهار کرد: این کتاب تاکنون مورد نقد و بررسی قرار نگرفته‌ است، شهدا الگوهای نوجوانان و جوانان ما هستند و در تلاشیم تا این افراد را به اعضای کتابخانه‌ها معرفی کنیم. آمادگی برنامه‌ریزی برای آثاری که در حوزه شهدا خلق می‌کنند را داریم.

نقد امری دوسویه است

ابراهیم باقری حمیدآبادی در این نشست گفت: در این کتاب تلاش می‌شود تا واقعیت ملموس و زنده شخصیت شهید روایت شود.

نویسنده و منتقد مازندرانی نقد و بررسی را امری دوسویه دانست و افزود: در کشورهای مدرن نقد به‌عنوان امری برای جدا کردن سره از ناسره باب شد و همین امر سبب جایگیری برخی نویسندگان در رتبه‌های جهانی شد.

باقری مبنای نقد در ایران سده‌های گذشته را جایگاه معنا و مفهوم عنوان کرد و گفت: نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود، بلکه باید مشوقی برای حرکت به جلو باشد. در دو دهه اخیر برخی نویسندگان آثارشان را برای در امان ماندن از نقد، پنهان می‌کنند یا نسبت به نقد موضع می‌گیرند، اما نقد به برطرف کردن معایب و بازدارندگی در راستای کیفی‌سازی کمک می‌کند.

نویسنده مازندرانی خاطرنشان کرد: کیفی‌سازی و کمی‌سازی نقد باید منصفانه باشد و روی ظرفیت اثر بیش از کاستی‌ها تمرکز شود.

وی درباره شخصیت شهید اسدی از شهدای مدافع حرم در خانطومان اظهار کرد: درباره شهیدی صحبت می‌کنیم که به دنبال احقاق حقوق خانواده، وطن و شخصی خود به‌مثابه انسان ایرانی- اسلامی بود. این کتاب برای ماندگاری و نه صرفا معرفی شخصیت شهید نوشته شده‌است.

باقری با اشاره به بستر خاطره‌روایی کتاب بیان کرد: کتاب متنی ترتیب‌وار و متوالی دارد و سیر توالی خطی تولد تا بازگشت پیکر را به نقل از چندین نفر روایت می‌کند که هر کدام، بخشی از پازل شخصیت شهید اسدی را کامل می‌کنند.

وی روایت‌های کتاب را بومی، ساده و متعلق به راویان دانست و گفت: در متن اثر تلاش شده تا امانت روایت و لحن راوی حفظ شود، چراکه حفظ اصل لحن روایت یک اصل در پژوهش و تدوین به شمار می‌آید.

باقری ادامه داد: از خوبی‌های کتاب به حاشیه نرفتن و پرداخت صرف به شخصیت شهید است. نکته مهم دیگر این است که کتاب به حقایقی می‌پردازد که از ذهن راویان شاهد حقیقت روایت می‌شود، به زبان ساده‌تر روایت از زبان شاهد زنده عینی است. کسی نمی‌داند که تعداد زیادی از راویان در صحنه حضور داشتند و آنچه که دیدند را روایت کرده‌اند و نقل‌قول نیست.

نویسنده مازندرانی تاکید کرد: دنیا به‌ویژه فضای غرب، به واسطه بسترهای خاطره‌وار جنگ‌های گوناگون، آثاری در قالب کتاب، فیلم و مانند آن تولید و به‌عنوان قهرمانان بلامنازع به دنیا تحمیل کرد. این کتاب‌ها بسترهای حقیقی- روایی تاریخ ما به شمار می‌آیند و ظرفیت غنی تولید اثر و انتشار در سراسر دنیا هستند. باقری شهدای مدافع حرم را ارزش‌های فرهنگی جامعه امروز دانست و گفت: این ارزش‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری برای شناخت در جامعه دارند، نقد اصلی به کسانی است که این کتاب‌ها را معرفی نمی‌کنند.

حاصل این کتاب فقط شهید اسدی نیست

فاطمه قنبری نویسنده اثر با اشاره به خطوط قرمز پژوهش در حوزه شهدای خان‌طومان گفت: همچنان در معذوریت بیان اطلاعات در این زمینه قرار داریم و جمع‌آوری اطلاعات کتاب به دلایل امنیتی دشوار بود.

وی درباره نخستین کتاب خود درباره شهید اسدی اظهار کرد: کتاب اول در سال ۱۳۹۶ با عنوان «تعزیه دریا» منتشر شد. تعزیه در روستای «امره»؛ به‌ویژه خانواده اسدی، جایگاه ویژه‌ای دارد. حاصل این کتاب فقط شهید اسدی نیست و در آن تاریخ محلی، شهید اسدی و بازگشت پیکر وی به روایت همسرشان را می‌خوانیم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: در ابتدای کار به فکر نوشتن شهید نیستیم بلکه توصیف می‌کنیم، چراکه قهرمان این کتاب از قبل حاضر بوده و من تنها راوی او به روایت مشاهدات و شنیده‌ها بوده‌ام.

قنبری افزود: حق مطلب عظمت و زندگی شهید در این کتاب کامل ادا نشده، ۷۶ ساعت مصاحبه از شهید اسدی داریم که درواقع بستر پژوهش گسترده‌تر این شخصیت است.

برادرم در راه حفاظت از وطن و خانواده هیچ مانعی را نمی‌پذیرفت

در ادامه این نشست خواهر شهید سید جواد اسدی نویسندگان این حوزه را ماموران خداوند برای ثبت شهدا در تاریخ خواند و گفت: خواست خداوند این بوده که در راه شهدا گام بردارید، شهدا زنده هستند و نویسندگان این کتاب شهید ما را زنده‌تر کردند.

وی از انتشار مطالب کتاب در کانال شهید اسدی خبر داد و افزود: مطالب کتاب به‌صورت روزانه برای دسترسی آسان و آشنایی افراد جامعه با شهید در کانال قرار می‌گیرد، چرا که شخصیت سیدجواد در بین فرزندان خانواده ما مستثتنی بود.

خواهر شهید اسدی با بیان این که شهید شخصیتی دستگیر و بخشنده داشت، خاطرنشان کرد: برادرم در راه حفاظت از وطن و خانواده هیچ مانعی را نمی‌پذیرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ردپای زن معتاد در قتل شوهر خواهرش
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • زنان متولد این ماه‌ها شخصیت قدرتمندی دارند!
  • نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود
  • دانش، معنویت و مهارت، لازمه معلم نمونه است
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!
  • رخنه به قلب دشمن
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل
  • جان تری و توصیف شخصیت های فوتبالی در قالب کلمات کوتاه / زیرنویس فارسی