Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از بازی در این سریال بود که فلاحی پور به چهره ای شناخته شده ای بین مردم مبدل گشت و در ادامه در سریال هایی چون «مرد هزار چهره»، «گل های گرمسیری»، «دلنوازان»، «ترور خاموش» و «شهرزاد» بازی کرد. او که تجربه بازی در سریال های مناسبتی را پیش از این هم داشته، امسال در سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی ایفاگر نقش «نیوندی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاراکتری که برای رسیدن به خواسته هایش دست به هر کار ناشایستی می زند. فلاحی پور در گفت و گوی امروزش با جام جم آنلاین از شکل گیری شخصیت «نیوندی» و ویژگی های فیلمنامه این سریال گفت که در ادامه می خوانید.
شما زمانی فیلمنامه «یاور» را مطالعه کردید که متن آن کامل نوشته نشده بود. بنابراین با مطالعه چند قسمت از این سریال، «نیوندی» را با چه خصوصیاتی برای خودتان تعریف کردید و اصلا این شخصیت چگونه شکل گرفت؟
نیوندی، مثل خیلی از کسانی که اتفاقا تعدادشان در جامعه ما کم هم نیست روشی در زندگی اش دارد که فکر می کند با همین روش می تواند آینده پسر و خانواده اش را بسازد و موفق شود. او هم با شخصیت یاور (با بازی داریوش ارجمند) عداوت دارد و هم به درستی راهی که می رود اعتقاد دارد.
اگر خودتان در موقعیت «نیوندی» بودید حتی برای آینده خانواده تان هم حاضر نمی شدید دست به هر کاری بزنید؟
قطعا راهی که نیوندی می رود را من نمی رفتم، اما خب ما به ازای این کاراکتر در جامعه زیاد است و جالب اینجاست که فکر هم می کنند امثال کاراکتر «یاور» هستند که راهشان را اشتباه می روند و به نوعی دور خودشان می چرخند!  
از آنجا که مردم بیشتر شما را با نقش های مثبت به یاد دارند، نگران نبودید حضورتان در نقش کسی که برای رسیدن به خواسته هایش دست به کارهای ناپسند می زند با دافعه ذهنی مخاطب مواجه شود؟
چهره من گریم خور خوبی دارد و به هم دلیل هم می توانم نقش مثبت بازی کنم و هم منفی. چیزی شبیه آچار فرانسه ام برای سریال ها. خب، به عنوان بازیگر هر نقشی که برایم چالش برانگیز باشد را کار می کنم. دوست دارم در کارم تنوع بوجود بیاورم و مردم هم فکر می کنم دیگر به این باور رسیده اند که یک بازیگر حرفه اش بازیگری است و باید انتظار دیدن او را در نقش ها و ژانرهای مختلف داشته باشند.
تقابل بین یک شخصیت منفی و یک قهرمان همیشه از جذاب ترین بخش های یک داستان است. بده بستان هایی که بین شما و داریوش ارجمند رد و بدل میشد چگونه بود؟ از ایشان انرژی می گرفتید؟
بله، قطعا. داریوش ارجمند بازیگر توانا و خوبی است و شخصا ایشان را بسیار دوست دارم.
در حین کار فکر می کردید نتیجه کار خوب از آب در می آید و دغدغه داستان که شاید بتوان گفت پررنگ شدن جوانمردی و کلا اخلاقیات در جامعه است، از سوی مخاطب فهمیده می شود؟
بله، جامعه ما بارها ثابت کرده که به تماشای مفاهیم اخلاقی مثل نیکی، جوانمردی، گذشت، صبوری و... در قالب فیلم یا سریال علاقمند است، منتها بیان این مفاهیم باید در قالبی دراماتیک باشد. فیلمنامه این سریال هم ساختاری کلاسیک دارد و در ساختار کلاسیک قصه، شخصیت ها و... طبق قواعدی تعریف شده پیش می رود که امیدوارم این ساختار و این داستان نه تنها مردم را ، بلکه منتقدان را هم راضی کند.  
اتفاقا هنوز چند قسمت از سریال نگذشته انتقادها هم شروع شده. برخی می گویند انگار فصل چهارم سریال «ستایش» است که هر شب از تلویزیون پخش می شود!
این انتقاد را کاملا وارد می دانم و می پذیرم. چون خودم هم زمانیکه فیلمنامه را خواندم و حرف های اولیه را شنیدم، فکر کردم «یاور» می تواند ادامه بر «ستایش» باشد. نمی دانم، شاید گروه تولید این سریال که البته همان گروه تولید سریال «ستایش» هستند، تصور کردند که به دلیل بازخورد خوب مردم از «ستایش» و محبوبیت کاراکتر حشمت فردوس می توانند آن را در سریالی دیگر و البته با نام و شغل دیگری ادامه دهند.
یعنی ایرادی ندارد اگر یک سریال از عمده جهات شبیه یک سریال دیگر باشد؟
چرا که نه. چه ایرادی دارد اگر دو شخصیت عین هم در دو قصه وجود داشته باشند. منتها پیش از آن باید بپذیریم که یک نمایش یک قرارداد است که شخصیت هایش می توانند در قصه های دیگر هم باشند. چیزی که در واقعیت امکان پذیر نیست.
 
خیلی ها معتقدند باکس رمضانی تلویزیون از باکس نوروزی بااهمیت تر است، بر این اساس شما سریال هایی که این شب ها به عنوان سریال های مناسبتی این ماه از تلویزیون پخش می شوند را چطور ارزیابی می کنید و فکر می کنید «یاور» تا چه اندازه می تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند؟
امسال تقریبا تمام سریال های ماه رمضانی را دنبال می کنم و فکر می کنم «یاور» نسبت به باقی سریال ها بیشتر گل می کند. چون مضمون جوانمردی، مضمونی است که هیچوقت برای مردم ما تکراری نمی شود، اما همانطور که گفتم این مضمون نیاز به قالبی دراماتیک و زیبا دارد. چیزی مثل قالبی که سریال «شب دهم» داشت. فیلمنامه «شب دهم» به قدری زیبا و اصولی نوشته شده بود که مردم استقبال بسیار خوبی از آن بعمل آوردند.
بله، خاطرم هست که اتفاقا در «شب دهم» نام کاراکتر شما یاور بود. فکر می کنید چه عاملی باعث می شود سریال مناسبتی که بیست سال پیش ساخته شده هنوز هم در بازپخش مخاطبان پر و پا قرصش را پای تلویزیون بنشاند؟
به جرات می گویم که «شب دهم» یکی از سنجیده ترین سریال های مناسبتی است که تاکنون ساخته شده. در «شب دهم» هم مانند «یاور» از اخلاقیات و باورهای دینی صحبت می شود، اما تفاوتی که «شب دهم» با «یاور» دارد این است که ساختار منسجم تری در فیلمنامه، شخصیت پردازی ها و باقی موارد دارد. فیلمنامه «یاور» دچار ناهمگونی است. در بخشی هایی منسجم و خوب می شود و در بخش هایی کاملا رها.
این ضعف در فیلمنامه از کجا می آید؟
فکر می کنم از شتاب زدگی در نگارش.
دقیقا در تماشای سریال های مناسبتی این سوال برای مخاطب پیش می آید که وقتی سریال ساز می داند که در سال ماه رمضان، ایام محرم، نوروز و چنین مناسبت هایی را در پیش دارد، چرا زودتر به فکر تهیه و ساخت سریال نمی افتد؟ چرا پروژه های مناسبتی انقدر دقیقه نودی شده اند؟
بارها این موضوع مطرح شده. یکسری معتقدند که با شتاب تولید کردن مقرون به صرفه تر است. به همین دلیل این شیوه را کماکان ادامه می دهند. یکسری دیگر هم می گویند از آنجا که تا نزدیکی های مثلا ماه رمضان بودجه یک سریال و سایر مناسبات در سریال سازی برای یک شبکه، مشخص نیست پس نمی شود زودتر کار را شروع کرد. برنامه ریزی چنین مواردی به خود سازمان صدا و سیما برمی گردد. اینکه سر سال برای سریال سازی در مناسبت های مختلف بودجه ای تعریف کند و اهدافش را مشخص کند. در اینصورت فرصت بیشتری در اختیار سریال سازان قرار می گیرد و کارها با طمانینه بیشتری نوشته و ساخته می شود و در نهایت از مردم می خواهم که «یاور» را تا انتها تماشا کنند. مطمئنم که پشیمان نمی شوند و دوستش خواهند داشت.    
 
منبع: ساناز قنبری – روزنامه نگار / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سریال یاور پرویز فلاحی پور داریوش ارجمند شب دهم ماه رمضان ستایش سعید سلطانی سریال های مناسبتی سریال ها شب دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک

جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نون‌خ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد. 

عوامل و دست‌اندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقوله‌ای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریال‌ها و برنامه‌ها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولی‌ها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولی‌های تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجری‌ای خاص اتفاق افتاده است.

حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است.  در سطح گسترده‌ای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشت‌‌ماه روی آنتن می‌رود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نون‌خ» در 16 و 17 اردیبهشت‌ماه پخش سریال به سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دست‌اندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بی‌تفاوتی به مخاطب را داشته‌اند.

به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمی‌دانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نون‌خ» پخش کنند و این سریال در روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه پخش خود را آغاز می‌کند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه!

ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون

اگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی به‌نام «دودکش2» که علی‌رغم پخش گسترده اخبار رسانه‌ای‌اش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریال‌هایی که از شبکه سه سیما پخش می‌شد عوامل آن به پخش نامنظم قسمت‌هایشان اشاره می‌کردند که آخرین آن به سریال «بیست‌کویید» برمی‌گردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش می‌شد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. 

یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را به‌دلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.

به‌نظر می‌رسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریال‌ها و برنامه‌ها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علی‌رغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلام‌شده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته‌ و توجیه قابل‌قبولی هم مهمتر است.

گفتنی است،  سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما  برگرفته از خنثی سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو می‌شود. البته آن‌طور که دست‌اندرکاران سریال گفته‌اند داستان سریال از تنوع گونه‌های (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزه‌های امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی‌گیرد.

این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ادامه سریال قدیمی آیینه ساخته می‌شود؟
  • اسفندیار: هیچ رقیبی برای خودم نمی‌بینم
  • ۲۱ عملیات جستجو برای یافتن جسد کودک غرق شده در خرسان انجام شد
  • بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند