یاور و یک لاپوشانی فرهنگی در صداوسیما/ آقای مبتذل نویس، مناسبی نویس شد!
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۰۳۰۲
سعید مطلبی در حالی نویسندگی یکی سریال مناسبتی یاور را بر عهده دارد که برخی مدیران فعلی سیما، همین چند سال قبل آثار تولیدی از سوی وی را مبتذل و ضدفرهنگ می دانستند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این شب ها سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی از شبکه سوم سیما به عنوان سریال ماه رمضانی در حال پخش است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زهرا سعیدی بازیگر این سریال که نقش همسر یاور را بازی می کند در گفت و گویی شباهت نقش یاور به حشمت سریال «ستایش» را عمدی و خواست مدیران این شبکه از کارگردان و نویسنده این کار عنوان می کند و می گوید: «همه قدرت بازیگری آقای ارجمند را میشناسیم و بازیهای فوقالعادهشان را به یاد میآوریم. اگر مدیران نمیخواستند “یاور” شبیه به “حشمت فردوس” باشد داریوش ارجمند حتماً میتوانستند شخصیت دیگری را اینجا ارائه بدهند اما تعمداً خواستند که همان کاراکتر باشد.»
سعید مطلبی، نویسنده سریال «یاور» که پیش از این سه گانه «ستایش» را در کارنامه خود دارد، از نویسندگانی است که سابقه نوشتن و کارگردانی او به پیش از انقلاب بر می گردد.
وی به دلیل همین کارنامه تا سال ها از سینما و تلویزیون دور ماند تا اینکه در سال 1386 با نویسندگی فیلم محاکمه به کارگردانی ایرج قادری به عرصه سینما بازگشت.
مطلبی در سال 90 نویسندگی سریال پرمخاطب ستایش را بر عهده گرفت؛ سریالی که مطلبی دو فصل دیگر آن را نیز نویسندگی کرد؛ البته وی در میانه فصل دوم و سوم ستایش، نویسندگی سریال ماه و پلنگ را نیز در کارنامه دارد.
ورود مطلبی به صدا و سیما در سال 90 با انتقاد برخی محافل فرهنگی مواجه شد؛ آنها معتقد بودند که مطلبی نویسنده و کاگردانی مبتذل نویس است و حضور او در مقام نویسندگی یک سریال پرمخاطب می تواند مساله ساز باشد.
مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه که در آن زمان خبرنگار و منتقد آثار سینمایی و تلویزیونی بود در نقدی به سریال «ستایش» که آبانماه سال 90 در هفته نامه 9 دی منتشر شد، نویسنده مطلبی را اینچنین معرفی می کند: «سعید مطلبی -فیلمنامهنویس سریال «ستایش»- یکی از آخرین شاهکارهای صداوسیما در راستای پروسهی جذب هنرمندان فاسد است که اتفاقاً بیش از آنکه او جذب فرهنگ انقلاب شود، مدیران فرهنگی شیفته و جذب آثار او شدهاند! فیلمنامه نویسی که در آثار پیش از انقلاب او، به کرات ردپای عناصری همچون «تجاوز به عنف»، «کاباره»، «رقاصه»، «روسپی» و امثال آن، به چشم میخورد.»
آذرپندار در این نوشتار با انتقاد از مدیران فرهنگی در «جذب حداکثری» هنرمندان در حوزه های مختلف فرهنگی، خواستار نظارت بیشتر این مدیران در این امر شده و می نویسد: «اگر در این دو یا سه سال اخیر نگاهی به عرصه فرهنگ داشته باشیم، به سهولت متوجه میشویم که مدیران فرهنگی از بین توصیهها و فرامین مقام معظم رهبری، در انجام یکی بیش از سایر توصیهها اهتمام داشتهاند و آن اصل «جذب حداکثری» است. این اهتمام حداکثری به نحوی بوده که اخیراً بسیاری از مدیران فرهنگی با بهانه جذب، همه حمایتها، خاصهخرجیها و نشستها و برخاستهای صمیمی خود و مجموعه تحت مدیریت خود را با هنرمندان بدسابقه و بدکارنامه توجیه میکنند.»
مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه در ادامه با انتقاد شدید از مدیران صدا و سیما از تسامح افراطی آن ها در جذب منتقدان و حتی معاندان نظام گلایه کرده و می گوید: « تلختر آنکه در میان رقابت مدیران فرهنگی برای جذب منتقدان و حتی معاندان نظام، مدتی است که صداوسیما هم در عین ناباوری وارد گود شده و آستینها را بالا زده است تا خدایی ناکرده ازدیگر نهادها و سازمانهای فرهنگی جانماند! در ادامهی همین روند، عنان تولید بسیاری از سریالهای پرخرج آیندهی سیما نیز اخیراً در اختیار قشر روشنفکر مردود در فتنه قرار گرفته است.»
برای مطالعه بیشترستایش مبتذل نویسان در صدا و سیما
حال جای سوال است چه اتفاقی افتاده که بعد از 10 سال مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 انتقادات تند از مدیران صدا و سیما پیرامون مطلبی را فراموش کرده و حالا با دعوت از همان نویسنده ابتذال نویس، سریال ماه رمضانی شبکه سه را به او می سپارند.
این در حالی است که جدای از نوع نگاه مدیران فعلی سیما به نویسنده سریال یاور، ضعف در ساختار و تشابهه محتوایی و در مواردی دیالوگی میان یاور و ستایش، انتقادات فراوانی را به تولید مناسبتی شبکه 3 وارد کرده است.
منبع: دانا
کلیدواژه: مدیران فرهنگی صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد.
عوامل و دستاندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقولهای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریالها و برنامهها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولیها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولیهای تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجریای خاص اتفاق افتاده است.
حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است. در سطح گستردهای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشتماه روی آنتن میرود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نونخ» در 16 و 17 اردیبهشتماه پخش سریال به سهشنبه 18 فروردینماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دستاندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بیتفاوتی به مخاطب را داشتهاند.
به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمیدانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نونخ» پخش کنند و این سریال در روز سهشنبه 18 اردیبهشتماه پخش خود را آغاز میکند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشتماه!
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیوناگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی بهنام «دودکش2» که علیرغم پخش گسترده اخبار رسانهایاش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریالهایی که از شبکه سه سیما پخش میشد عوامل آن به پخش نامنظم قسمتهایشان اشاره میکردند که آخرین آن به سریال «بیستکویید» برمیگردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش میشد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند.
یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را بهدلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.
بهنظر میرسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریالها و برنامهها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علیرغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلامشده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته و توجیه قابلقبولی هم مهمتر است.
گفتنی است، سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما برگرفته از خنثی سازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند داستان سریال از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمیگیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.
انتهای پیام/