Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-08@08:17:04 GMT

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۲۲۴۲

«یاور» مثل «ستایش» خودزنی نمی‌کند

سینمای فارسی ارائه مفاهیم انسانی و اخلاقی را مبتنی بر منولوگ و شیوه‌های بسیار ساده نمایشی ارائه می‌کرد و سریال یاور از این قاعده مستثنی نیست.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سازوکار تولیدات نمایشی در سیما باید دستاورد‌های موفق خود را حفظ کنند و نگذارند که در این حوزه روند مخاطب‌زایی دچار بحران یا چالشی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در مجموعه سیما با بحران نیروی انسانی در مقام تهیه‌کننده مواجه هستیم، برهم زدن معادلات تولید و فرمول‌های نمایشی آزمون پس داده مخاطب‌پسند، گامی به عقب تلقی خواهد شد.

اخیرا یکی از روزنامه‌ها گزارشی را منتشر کرده تا نشان دهد، سیما از حیث نیروی انسانی در مقام تهیه‌کننده مجموعه‌های نمایشی در تنگنا قرار دارد و بار تولیدات مجموعه‌های مهم سیما را محمدرضاشفیعی، الهام غفوری، سعید سعدی، مهدی فرجی، زینب تقوایی و آرمان زرین‌کوب بر دوش می‌کشند.

اقتضای محدودیت در همکاری با تهیه‌کنندگان، به تنگنا در تعدد نویسندگان مرتبط با دفاتر تهیه‌کنندگان گره می‌خورد. همین محدودیت‌ها سبب می‌شود که «آرمان زرین‌کوب» همواره به یک نویسنده آزمون پس‌داده‌ای همچون سعید مطلبی اتکا کند. «مطلبی» کارنامه مفصلی در تالیف سینمای فارسی قبل از انقلاب دارد از ستون‌های سینمای گذشته است. «کلک‌نزن خوشگله»، «حسن دینامیت»، «نامحرم»، «همای سعادت»، «دنیای پرامید» و ... از مهمترین آثار او هستند و البته در سریال‌هایی که مطلبی برای سیما به نگارش درمی‌آورد، همان ویژگی‌های برجسته سینمای فارسی، مثل نمایش رفاقت، رخداد‌های عاطفی پر پیچ و خم، منولوگ‌های انسانی در ستایش اخلاق، خیانت در روابط زناشویی، اختلاف عمیق خانوادگی و ... همه همان عناصری است که در آثار همیشگی مطلبی تکرار می‌شوند.

با آغاز سریال «یاور» یک کلیشه مشترک درتمام گزارش‌های منتشر شده درباره سریال به چشم می‌خورد و شباهت این مجموعه به سریال ستایش دائما مطرح شده است، در حالی که «یاور» اسپین‌آفی از سریال «ستایش» است و شخصیت یاور با حشمت فردوس مقایسه می‌شود.

آیا می‌توان این موضوع را نادیده گرفت که سریال «بهتر است با سول تماس بگیری» و شخصیت سول در این سریال برداشتی از سریال «بریکینگ بد» است و به کار گیری دوباره شخصیتی با ویژگی «حشمت فردوس» نمی‌تواند ویژگی منفی برای این سریال باشد؟!

در واقع تفکر پشت ساخت سریال اهداف و مشی را دنبال می‌کند که سعیدمطلبی و سایر مولفان فیلمفارسی می‌توانند آنرا در قالب تولیدات نمایشی به ثمر رسانند. ساده سازی پیام‌های اخلاقی و ارائه آن به صورت سریال یکی از اهداف مشخص برای افزایش مخاطب است. به همین دلیل در طول سریال شخصیت‌ها مداوم از گذشته خودشان خاطره تعریف می‌کنند و پیامد‌های اخلاقی و انسانی را با مخاطبان سریال به اشتراک می‌گذارند و عدم پرهیز از قصه‌گویی پیچیده از ویژگی‌های این سریال محسوب می‌شود و فرآیند ساده‌سازی در ارائه نمایش را نباید بازگشت و ارجاع به سینمای فارسی کرد.

سینمای فارسی ارائه مفاهیم انسانی و اخلاقی را مبتنی بر منولوگ و شیوه‌های بسیار ساده نمایشی ارائه می‌کرد و سریال یاور از این قاعده مستثنی نیست. شیرینی شخصیت حشمت در سریال ستایش و موجی استقبال از این شخصیت در سریال ستایش، زمینه تولید یاور را فراهم آورده است. یکی از ویژگی‌های مهم سریال «ستایش» کاراکتر حشمت فردوس است و این اهمیت سبب می‌شود، شخصیت اصلی دیگر ستایش (نرگس محمدی)، چون هیچ کنش ویژه‌ای انجام نمی‌داد از سوی مخاطبان مورد اقبال قرار گیرد. به همین دلیل سازندگان سریال «یاور» ویژگی‌های فردوس را در قالب کاراکتر سریال حفظ کرده و حتی از علاقه‌مندی خوردن بلال و دل و جگر توسط حشمت در کنار خیابان صرفه‌نظر نکرده‌اند و همان ویژگی‌ها را از شخصیت اصلی سریال ستایش به یاور چلویی «یاور» منتقل کرده‌اند.

در سریال ستایش مسئله منتقدان این سریال حق حضانت فرزند توسط پدربرزگ بود که نادیده‌انگاری این حق توسط عروس سرکش به چاقوی نقد منتقدان سریال تبدیل شد. این اشکال به صورت ماهرانه‌ای مرتفع شد و به جای «عروس سرکش» در متن سریال با دستمایه شخصیت عروس منفعلی جایگزین شده است. در مسیر جدید نمایشی برای جلوگیری از ظهور نمایشی عروس سرکش و جبران اشتباهات نمایشی فصل اول سریال ستایش، عروسی خلق شده تا مطابق با موازین دلخواه پدر شوهر عمل کند.

تکرار وشباهت در حوزه هنر گاهی به دستاویزی برای نقد و گاهی مزیت ویژه یک اثر هنری محسوب می‌شود. زمانی که تیتراژ سریال «شهرزاد» با همخوانی محسن چاووشی و سینا سرلک مورد توجه قرار گرفت، آیا تکرار ساختاری این قطعه، نه تکرار محتوایی، عیب ویژه‌ای برای تیتراژ سریال محسوب می‌شود؟!

نکته مهمی که تمایز میان دو سریال ستایش و یاور را پررنگ می‌کند، طراحی و عاقبت روایی متفاوت است. در سریال ستایش مخاطب با تم تعقیب و گریز مواجه است و در سریال یاور روایتی کاراگاهی درباره یک قتل مهم به هسته مرکزی سریال تبدیل می‌شود و هر چقدر روایت سریال جلوتر می‌رود، تفاوت‌های این دو اثر بیشتر می‌شود. «یاور» یکی از مهمترین سریال‌های ماه‌رمضان و جریان اصلی تولیدات سیماست که شاید مثل سریال ستایش در ابتدا با انتقاداتی مواجه شود، اما سعید سلطانی و تیم سازندگان همواره آثاری را ارائه کرده‌اند که مخاطبان را در نیمه دوم با یک شگفتی مواجه خواهند ساخت.

منبع: خبرگزاری مشرق

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان سریال های تلویزیونی سریال های ماه مبارک رمضان سریال یاور سریال ستایش سینمای فارسی ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

کد خبر 6097169

دیگر خبرها

  • اقدام علیه اوسمار و نکونام/ خودزنی به سبک ۲ بازیکن پرسپولیس و استقلال
  • خودزنی به سبک ۲ بازیکن پرسپولیس و استقلال
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • ۱۰ سریال جنگی دیدنی در مورد جنگ جهانی اول؛ از Women at War تا Parade’s End
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است
  • رخنه به قلب دشمن
  • افشای اشتباهات بزرگ ارتش اسرائیل | گنبد آهنین خودزنی می کند
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!