مجموعه های رمضانی ضعیف تر از سال های قبل هستند/تشابه «یاور» با «ستایش» قابل شهود است/فقدان تلویزیون آثار کمدی است!
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۳۹۸۵
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و تلویزیون در خصوص تفاوت سریال های رمضانی با سال های پیشین با برنا گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.
حسین سلطان محمدی سریال های ماه رمضان را با سال های قبل مقایسه کرد و ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد را مورد بررسی قرار داد و در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ویژگی مشترکی که در بین سریال های سال گذشته و امسال وجود دارد این است که 30 قسمت برای پخش در ماه رمضان هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در خصوص چرایی موفق نبودن آن ها بیان کرد: اگر این سریال ها شاخصه جدید و جذابی برای نمایش داشتند با پخش لیگ آسیا عقب نشینی کردند و یا شاید می توان گفت به نوعی شانس آوردند که هیجان فوتبال کمک کرد که این مجموعه ها ارزیابی کامل فنی نشوند. به طور کل سکوتی که در رابطه با آن ها هست به فقدان ابتکار و داستان پردازی مربوط می شود و مقدار زیادی از آن ها برای ارزیابی به تعداد اندک بیننده ها مرتبط می شود.
سلطان محمدی در این باره که آیا سریال های رمضانی نسبت به سال های پیشین تغییر کرده است یا خیر خاطرنشان کرد: به نسبت سال های قبل جذابیت سریال ها کاهش پیدا کرده و مردم کمتر درباره آن ها حرف می زنند. می توان گفت با بررسی داستان ها به تشابه بین «یاور» با سریال موفق «ستایش» می رسیم، شخصیتی که به عنوان شاخص برای «یاور» مطرح شده و در کنار آن نیز سریال «احضار» تمرین و یا بازگشتی به سریال های «اغما» و «او یک فرشته بود» است که به نظر من این سریال ها در مقایسه با «احضار» بحث هایی با محوریت شیطان را بهتر بیان کرده اند.
او بیان کرد: در حال حاضر یا دانش منتقدین به اصطلاح دگرگون شده و یا اینکه جامعه در حال تغییر است. در حال حاضر و در جامعه ی امروزی که مردم غمگین هستند و شادی ندارند چرا باید اثری ترسناک تولید و به پخش برسد. به نظر من با تغییر جامعه، باید داستان های موفقی مانند 10و یا 20سال گذشته بیشتر تولید شود.
در دوره ای که مسائل باوری، درونی، فطری در ذهن ما کمرنگ شده است باید با ساخت فیلم و سریال های جذاب به ذهن مردم تلنگر وارد کرد.
این متقد در ادامه بیان کرد: در نهایت مجموعه های امسال پاسخ موفقی از تماشاگر نگرفتند و ما کمتر میشنویم که مردم رضایت داشته باشند و همچنین منتقدین هم سکوت کرده اند و اگر اعتراض کنند جز اعتراض های سطحی چیزی نیست.
او در ادامه و در خصوص سریال ها تصریح کرد: سریال «بچه مهندس» هویت زندگی یک جوان با ویژگی های خاص است که در 3 فصول قبل شاهد رشد و نمو آن بوده ایم. در کل عوامل تهیه داستان ها و سریال ها فعالیتی برای تبلیغ بیشتر در سطح فضای مجازی نمی کنند و مردم سعی می کنند بیشتر به فوتبال پناه ببرند. و در کنار آن ها نیز منتقدین اصطلاحا به بیراهه می روند و همین باعث می شود که مجموعه های امسال نسبت به سال گذشته و سال های قبل تر ضعیف تر باشند.
حسین سلطان محمدی در پایان بیان کرد: در سال های گذشته و همین طور امسال شاخصه آشکار تلویزیون فقدان اثر کمدی است. چند سالی می شود که تلویزیون در این وجه کمرنگ است و درواقع می توان گفت به خصوص برای مردمی که در منزل هستند عملکرد خوبی نداشته است.
در نهایت آثار تلویزیونی به شدت ضعیف است و هرچه روبه جلو حرکت می کنیم نقطه عطفی در آن ها وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سینما سریال نقد احضار ماه مبارک رمضان منتقد بچه مهندس 4 یاور سلطان محمدی سال های قبل سال گذشته مجموعه ها سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای حاشیه اخیر سریال کیانوش عیاری چیست؟
در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بازگشت سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری به تلویزیون دست به دست شد؛ در حالی که مدیران سازمان صداوسیما اعلام کردهاند خبر جدیدی مبنی بر پخش این سریال از تلویزیون وجود ندارد و بر همان تصمیم قبلی یعنی توافق با یکی از پلتفرمها برای انتشار هستند.
علت گمانهزنیهای جدید دربارهی آخرین وضعیت سریال کیانوش عیاری، گویا گفتههای خود این کارگردان در یکی از برنامههای رادیویی بوده است. عیاری دربارهی وضعیت نامعلوم پخش سریال «۸۷ متر» توضیح داده بود: «خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم اما احتمالا تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش میشود.»
با این حال طبق پیگیریهای ایسنا از مرکز سیمافیلم، اعلام شده است که سیمافیلم نکته جدیدی برای پخش این سریال ندارد و همان موضع قبل را در قبال نحوه پخش «۷۸ متر» دنبال میکنند.
مسوولان سیما سال گذشته بعد از این اعلام که برای پخش آخرین سریال کیانوش عیاری تصمیمی ندارند و در پی به توافق رسیدن با پلتفرمها برای پخش سریال «۸۷ متر» هستند، خبری از جزئیات پخش ـ اینکه کدام پلتفرم و چگونه ـ اعلام نکردهاند.
مهدی نقویان، رییس سیمافیلم اعلام کرده بود که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرمها به پخش برسد.
ضمن اینکه کیانوش عیاری امروز در گفتوگویی با ایسنا دربارهی ماجرای پخش سریالش از تلویزیون اینگونه توضیح داده است: من دربارهی پخش این سریال هیچ چیزی نمیدانم و فقط از طریق یکی از رسانهها خبردار شدم که قرار است این اتفاق بیفتد. حالم خوب نیست و اساسا فرصتی برای پیگیری وضعیت پخش سریالم ندارم.
در حالی که بسیاری از بینندگان تلویزیونی پخش سریال «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری را در سال ۱۴۰۰ انتظار میکشیدند، در نهایت این سریال در جدول پخش برنامههای تلویزیونی آن سال قرار نگرفت و پخشش به سال بعد موکول شد اما سال ۱۴۰۱ هم خبری از پخش این مجموعه نبود که در نهایت اعلام شد اصلا قرار نیست سریال عیاری روی آنتن صداوسیما برود.
سریال «۸۷ متر» سال ۹۵ کلید خورد و بعد از وقفههای چندباره در روند تولید که پارهای از آن به کمبود بودجه نسبت داده شد و بخشی از آن به مشکل کرونا، در نهایت زمستان ۹۹ بود که عیاری موفق شد تصویربرداری سریالش را به اتمام برساند.
ساخت این سریال تسویه حسابی مالی محسوب میشد با تلویزیون؛ در حقیقت کیانوش عیاری «۸۷ متر» را ساخت تا بدهیاش را به صداوسیما بپردازد.
عیاری پیشتر در گفتوگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا «۸۷ متر» سریال دلخواهش بوده، گفته بود: «فکر میکنم با توجه به صحنههایی که داریم، گیرایی خاصی وجود دارد و قرار هم بوده داشته باشد؛ بنابراین اگر اتفاقی غیر از اینها بیفتد، می تواند یکی از اتفاقات خیلی نادری باشد که گاهی اوقات رخ میدهد. تمام سرمایهگذاریها در هالیوود بر اساس روال معمول فیلمهای تاریخی در مورد فیلم «کلوپاترا» اعمال میشود، با همان کارشناسان، همان پول و همان امکانات و همان استعدادها، اما به ناگاه فیلم کمپانی خودش را ورشکست میکند؛ اینها استثنائاتی است که در حرفهی پیچیدهی فیلمسازی موجود است.»
کیانوش عیاری کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون تاکنون چهار سریال ساخته است که «خانه به خانه» (۱۳۷۵)، «هزاران چشم» (۱۳۸۰)، «روزگار قریب» (۱۳۸۶ـ ۱۳۸۱) و «۸۷ متر» را شامل میشود. در پرونده کاری این هنرمند ساخت سریالی برای شبکه نمایش خانگی به چشم نمیخورد.
این کارگردان باسابقه در پاسخ به اینکه آیا در طول این سالها به سریالسازی در شبکهی نمایش خانگی هم فکر کرده است، گفته بود که این شرایط است که میتواند تعیینکننده باشد و نمیتوان با قاطعیت گفت دوست دارم یا نه.
بازیگرانی چون علی دهکردی، مهران رجبی، شهین تسلیمی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، داریوش کاردان، زنده یاد علی انصاریان، حسین سلیمانی و فریبا کامران در سریال «۸۷ متر» ایفای نقش کردهاند.
در خلاصه داستان «۸۷ متر» آمده است: علیرضا پوردوانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می کنند اما روز اسباب کشی متوجه می شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردوانیها به خانه رسیده اند و وسایلشان را در خانه گذاشتهاند اما با رسیدن خانواده پوردوانی ماجرای کلاه برداری مشخص می شود.
انتهای پیام