Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-08@21:14:34 GMT

عبور با احتیاط از روابط مخفی مردان و زنان

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۴۱۷۹

عبور با احتیاط از روابط مخفی مردان و زنان

یادداشت- مجتبی احمدی دبیر سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا: پرداختن به هنجار ها و ناهنجاری های اجتماعی که برخی از آن ها حاوی آسیب های جبران ناپذیری در جامعه،خانواده و... است باید توسط مسئولین و سیاست گذاران فرهنگی با جسارت و بدون رو دربایستی مطرح شود.

اصولا تلویزیون یا هر رسانه ی موثر در تولید آثار نمایشی جدا از مسئولیت سرگرمی سازی و پر کردن اوقات فراغت نیاز است تا بتوانند نقش به جایی در اطلاع رسانی، یادآوری، گره گشایی و پرداختن به موضوعاتی داشته باشند که مخاطب با دیدن آن به یک روشنایی و تفکر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید یکی ازفاکتور های  مهم و قابل توجه سریال سازی در همه جای دنیا جدا از توانمندی های تکنیک و ساختار جسارت در پرداختن به موضوعات ، تابو ها و خط قرمز هایی است که اتفاقا در حیطه وظایف رسانه ای مانند رسانه ملی می باشد چرا که این رسانه با حجم بالای مخاطب در شرایط رایگان در اختیار تمام مردم کشور می باشد و عملا کاربردی انکار ناپذیر برای تغییر و شناخت خواهد داشت.

آسیب پذیر شدن یک جامعه گاهی محصول تابو کردن هنجار هاست و تابو شکنی و عبور از مرزهایی که شاید یک روز با قیچی سانسور تار و مار می شد فرصتی است تا در وجوه مختلف زندگی اجتماعی کمک حال مخاطب باشد و بدیهی است که  آثار مختلف در گونه های متفاوت (کمدی یا جدی) خط مشی میزان ارزش گذاری آموزشی و فرهنگ سازی رسانه را در تقابل با جایگاه سرگرمی سازی آثار بالا می برد.

سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی به لحاظ سبک روایت قصه، جذابیت های بصری در کارگردانی و حتی خط و ربط داستان دارای نقاط ضعف و قوتی است که می توان از زوایای مختلف آن را بررسی کرد اما جسارت سعید مطلبی به عنوان نویسنده ای فرهیخته، فکور، با کارنامه ای سرد و گرم کشیده را نمی توان در نگارش سریال «یاور» نادیده گرفت.

او اگرچه در پرداختن به موضوع خاص سریالش در بحث گروه سنی جوان و نوجوان جامعه می توانست کمی به منطق و واقعیت نزدیک شود و از گزاره های نمایشی اش فاصله بگیرد اما بی تردید در پرداختن به واقعیت های امروز جامعه در روابط والدین با سرفصل هایی مانند احترام، برقراری دیالوگ در خانواده و معضلاتی مانند فاصله گرفتن مردان از خانه با دلایل منطقی و غیر منطقی بسیار موفق  و حداقل در محتوا سازی سر بال عمل کرده است.

سریال «یاور» استارت ایده آلی نداشت، در بخشی از لحظات شاهد بازی های تصنعی هستیم که حتی با دیگر آثار سعید سلطانی در تلویزیون  و با حساسیت و وسواسی که از او سراغ داریم قابل مقایسه نیست اما نمی توان نادیده گرفت سریال در پرداختن به آسیب های جدی و خانمان سوز این روز های جامعه به شدت بی مماشات و صاحب تفکر عمل کرده است در این سریال که مشخصا تلاش دارد انعکاسی از واقعیت باشد، نویسنده و کارگردان با رعایت اصول و چهارچوب تلویزیون به روابط مخفی موجود در جامعه اشاره کرده اند  که تقریبا می توان گفت در سال های اخیر تلویزیون کم تر تا این حد موضوع را جدی و بی کم و کاست روایت کرده است.

شخصیت پریوش با بازی فقیهه سلطانی را می توان یکی از نقاط عطف سریال دانست چرا که بر خلاف انتخاب برخی از بازیگران  که برای بعضی از نقش ها  مناسب به نظر نمی رسند این بازیگر برای این نقش انتخابی درست است و سلطانی نیز برای ایفای این کاراکتر حرص دربیار  سنگ تمام گذاشته است. نقش به اندازه کافی خاکستری است و بازیگر در کندوکاو کاراکتر به نقاطی مهم دست پیدا کرده است که در اجرا بسیار کمک حالش است.

شاید بتوان گفت سریال «یاور» بعد از عبور از لحظات عادی و معمولی اش و رسیدن به گره های پر چالش و ملتهب  یک خانواده ی درگیر مانند تقابل یاور و جمال، رابطه جمال و پریوش پرده برداری نسرین از وجوه دیگر شخصیتش ، داستان عاشقانه ی بچه ها و حتی برخورد و رابطه پدری وفرزندی در نسل جدید  و.... کم کم توانست به سلیقه ی  تماشاگر نزدیک و نزدیک تر شود   تا امروز صاحب یک سریال قابل بررسی باشیم باید دید داستان و رمقش تا کی گرم پیش می رود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون رسانه اوقات فراغت روشنایی رسانه ملی جامعه فرهنگ سازی والدین خانواده مردان بازی سریال فقیهه سلطانی پریوش مجتبی احمدی یاور هنجار ناهنجار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرم‌ها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز می‌شود و روی آنتن می‌رود.

بیشتر بخوانید: احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعه‌های تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قول‌ها و شنیده‌ها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتی‌ها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیش‌تر موجود میان برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی را عمیق‌تر جلوه می‌دهد.

پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان به‌عنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را می‌توان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستی‌آزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.

از شروع دوره جدید مدیریت وی و همین‌طور دیگر مسئولان تلویزیون درمی‌یابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نه‌چندان مثبت به مقوله حضور سلبریتی‌ها واکنش نشان داده‌اند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشه‌ای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان می‌رفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتی‌ها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.

وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژه‌ای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بی‌واهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما می‌رساند.

او بیان کرده بود: «طوری حرف می‌زنند که یک جریان رسانه‌ای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان‌ها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا می‌توانیم به سلبریتی‌ها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب به‌شدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاه‌ها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»

حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کم‌وبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتی‌محوری، مجری‌محوری و تهیه‌کننده‌محوری که غیرمنطبق با سیاست‌های رسانه ملی بوده،تاکید می‌کردند و به‌جای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهره‌ها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیب‌های گذشته می‌زدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردست‌شان قرار می‌دادند.

آنها این‌طور به مردم القا می‌کردند که دوره بدون میدان دادن بی‌برنامه به سلبریتی‌ها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد به‌اصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه می‌شود. دیری نپایید که نگاه به‌ظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتی‌ها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیت‌های موجود برای بازگشت چهره‌ها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامه‌های تلویزیون رضایت دهند.

در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتی‌ها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتی‌های متعهد به انقلاب استقبال می‌کنیم و چهره‌های هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی می‌توانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهره‌های محبوب مردمی علاقه‌مند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهره‌ها در برنامه‌های مختلف صدا و سیما استقبال می‌کنیم.

ممکن است با برخی سلبریتی‌ها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که می‌خواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهره‌های معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ به‌شکل تلویحی حرف‌های گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتی‌ها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهره‌ها باید در خدمت مردم، کشور، ارزش‌ها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهره‌هایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی می‌فشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهره‌ها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی به‌خوبی استفاده کنند.»

اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کرده‌اند یا این‌طور وانمود می‌کنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتی‌ها و هنرمندان شناخته‌شده نگاهی بیندازیم و به‌طور مصداقی با روند دگرگونی‌ها و قبول واقعیت‌های برنامه‌سازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.

عیاری و دردسری به اسم گربه

کیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جست‌وجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفه‌های مختلف و گاه و بی‌گاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالی‌که مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیب‌شان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را می‌کشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نه‌تنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرم‌ها نیز وجود دارد.

اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربه‌ها در صحنه‌های داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت‌وآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»

حال این‌طور به‌نظر می‌رسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان می‌کردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.

برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبان

ایرج طهماسب، برنامه‌ساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سال‌ها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید می‌کرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبه‌رو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامه‌سازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرم‌ها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کش‌وقوس‌های فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.

فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیون

محسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبه‌ای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سال‌ها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایه‌های صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرف‌نظر نمی‌کند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهره‌ها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود به‌خوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.

نمونه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و می‌توان این تغییر رویه در مدل برنامه‌سازی‌های صداوسیما را به‌صورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و به‌قدری فضای فراگیری را در اختیار دست‌اندرکارانش قرار می‌دهد که اگر نتوانند از آن به‌درستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبان‌شان را از دست می‌دهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوش‌دارویی برای بازگشت مخاطب نمی‌تواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافت‌های آسیب‌دیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتی‌ها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دست‌وپاگیر خلاص شود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

کد خبر: 1229973 برچسب‌ها سریال

دیگر خبرها

  • سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد
  • تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
  • آموزش جنایت و روابط نامشروع ماحصل اخبار حوادث بدون پیوست!
  • چه شده که زنان در ورزشگاه ها حرف های رکیکی می زنند که تا حالا مختص مردان بود؟
  • عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو ـ خبرنگار
  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • بانکی پور سند روابط جنسی مردان ترکیه با زنان پُرشمار را منتشر کرد | عدد یاد شده به چه معناست؟ +لینک منبع
  • اولین رنکینگ رسمی فوتسال جهان؛ مردان ایران چهارم، زنان هشتم
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • شرکای پشت پرده بابک زنجانی چه کسانی بودند؟ /چرا پرونده اختلاس او شفاف سازی نمی شود؟ /مبلغ کلان ارزی قرار است به صورت املاک به بیت المال بازگردد؟