ضعف سریالهای رمضانی، کجاست؟
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۵۷۵۰
سریالهای ماه رمضان زمانی خیابانها را خلوت میکرد و در سالهای اخیر سریالهای مناسبتی نداشتهایم بلکه به مناسبت رمضان، سریالهایی اجتماعی ساختهایم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون در سالهای گذشته حسابِ ویژهای روی سریالهای مناسبتی خصوصاً ماه رمضان باز میکرد. وقتی سریالهای ماورایی و یا کمدی خیابان خلوت میکردند و بسیاری مشتاق بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قبل از پرداختن به نقطه نظرات چند کارشناس، نگاهی به این سه سریال داشته باشیم؛ در شبکه یک علیرضا افخمی با سریال ماورایی برگشت؛ سریالی که هر زمان با قرار گرفتن رده سنی (+14) گوشه تصویر، مخاطب شاهد لحظاتی وحشتآور و دلهرهآور است. این سریال در عین حال هشدارهایی را به مردم میدهد که به سراغ کاسبیهای فالگیرها و طالعبینها نروند؛ در واقع نقطه مقابل عرفانهای کاذب قرار گرفته است.
"بچه مهندس 4" در امتداد موضوع علمی و امنیتی فصل قبل قرار گرفته اما با بازیگران جدید خصوصاً تغییر روزبه حصاری بازیگر نقش اصلی انتقادات زیادی را به همراه داشت. مسیر داستانی سریال بچه مهندس که روایت رشد و موفقیت یک بچه یتیم پروشگاهی است، به سمت و سوی پروژه امنیتی مهندسی معکوس ایران از پهپاد امریکایی «RQ170» کشیده شده است.
شبکه سه هم "یاور" را میگویند همان "ستایش" است. اولین و مهمترین شباهت این دو سریال نوع کاراکتر "یاور" با بازی داریوش ارجمند است. ارجمند در کاراکتر "یاور چلویی" همان بازی را ارائه میدهد که در نقش "حشمت فردوس" ارائه داده بود. پدربزرگی داش مشتی و یکدنده با رفتار دیکتاتور مأبانه که موفقیت امروزش مدیون تلاشهای سالهای گذشته است.
دومین نشست مجازی نقد سینما وتلویزیون با عنوان "رمضان در تلویزیون" از سوی سایت راه نوشت درباره تلویزیون مطلوب ماه مبارک رمضان برگزار شد. در این نشست نعمتالله سعیدی کارشناس عرصه فرهنگ و هنر تأکید کرد: با یک بررسی اجمالی متوجه میشویم در ماه رمضان فینفسه مخاطبان تلویزیون افزایش پیدا میکند اما ما در سالهای اخیر سریالهای مناسبتی نداشتهایم بلکه به مناسبت رمضان سریالهایی با مضمون اجتماعی ساختهایم.
او یکی از مهمترین ژانرهایی را که در مسیر تغییر افکار گام برمیدارد ژانر معناگرا دانست و تأکید کرد: یکی از مهمترین ژانرها در مسیر تغییر افکار ژانر معناگرا است، چرا که معاد از اصول دین ما است و از جنس ژانر معناگرایی است. پیشفرض غلطی وجود داشت که مخاطب در ماه رمضان، خسته از روزهداری برای گذران وقت نیاز به فضای شاد دارد و این مسئله سریالسازی را به سمت ساخت کمدی سوق داد.
در بخش دیگری، رضا زادهمحمدی کارشناس تلویزیون با اشاره به عقبگرد در سریالسازی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در میان سریالهای ماه رمضان امسال یک اثر نسبتاً خوب و بقیه ضعیفاند. «بچه مهندس» سریال بدی نیست چرا که توانسته بحث هوش و علم ایرانیها را به نمایش گذارد. سریال «احضار» آنجایی که به سراغ روابط دختر و پسری میرود از لحاظ کیفی افت میکند و آنجایی که به مسائل ماورایی میپردازد، یک تکانی میخورد و به نظرم نقطه قوت سریال هم همان مسئله احضار روح است.
نعمتالله سعیدی در بخش دیگری به این نکته اشاره کرد: نقطه ضعف بزرگی که وجود دارد این است که فضای فکری و اندیشهای ما با فضای هنری پیوند نمیخورد و حوزه علمیه با تلویزیون ارتباط ندارد و این ارتباط تنها در پخش سخنرانیهای مذهبی خلاصه شده و در ادبیاتسازی دینی و هنری ما ورود نکرده است.
او همچنین تأکید کرد: سریال "احضار" اگر بتواند همین مسئله را به مخاطب ثابت کند که روح وجود دارد و دنیا به همین کالبد دنیوی خلاصه نمیشود کار خود را کرده است اگر چه کار ضعیف هم باشد. در ابتدا تصور میکردم که این سریال میخواهد یک تعریف میانه و تعریفی بر باور عوام از عالم ماوراء ارائه دهد اما رفته رفته به مسیر صحیح خود بازگشت و توانست تعلیق خوبی هم به مخاطب ارائه دهد.
آیا کاراکتر ضد زن جایی در میان مخاطبان تلویزیون دارد؟/ دیالوگ عجیب و توهینآمیز "یاور" + فیلمسریال زندگی پرماجرای "شهید شهریاری" مهیای آنتن شددیالوگهای ابوذر سریال امام علی چرا حذف شد؟/ ماجرای تمجید رهبر انقلاب از فیلمنامه و کشف یک دیالوگ خنک از سوی ایشانانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان رسانه ملی تلویزیون سریال ماه مبارک رمضان رسانه ملی تلویزیون سریال ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتراف یک کارگردان: من از نزول خوارها پول میگرفتم تا...
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کیانوش عیاری کارگردان سینما و تلویزیون شب گذشته در برنامه «استودیو هشت» درباره ساخت سریال در تلویزیون به محمدحسین امیدی مجری برنامه بیان کرد: شرایط کاری و اینکه به پول نیاز داشتم باعث شد به تلویزیون بروم. سریال «روزگار قریب» را به خاطر پول ساختم چون مدتی هر فیلمی می ساختم با مشکل اکران مواجه می شد.
وی با اشاره به اکران نشدن برخی از آثارش عنوان کرد: این من را با نزول خوارها دچار مشکل کرده بود. پولی از نزول خوارها می گرفتم تا به عوامل فیلم هایم که با من کار می کنند، بدهم. چون قرار نبود در مشکلات با من شریک شوند. عیاری با اشاره به اینکه برخی از فیلمهایش را هم برای حل مسایل مالی ساخته است، بیان کرد: سر «ویلای ساحلی» هم پول نداشتم و در این فیلم شریک هم داشتم.
این کارگردان درباره سریال «۸۷ متر» که قرار بود از پلتفرم ها پخش شود، توضیح داد: خود ما هم نسبت به این سریال سردرگم بودیم اما احتمالا ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده تکلیف مشخص و از تلویزیون پخش میشود. این سریال از شبکه یک روی آنتن می رود.
سال گذشته مهدی نقویان رییس سیمافیلم اعلام کرد که سریال «۸۷ متر» قرار است در یکی از پلتفرم ها به پخش برسد اما در این مدت هیچ خبری از پخش سریال در پلتفرمها مطرح نشد.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904157